четвъртък, 9 септември 2010 г.

Магазини под наем в Пловдив

Факторите за наем на търговско помещение най-общо са местоположение, квадратура, вид строителство и настилки, наличие на сервизни и складови помещения, транспортна инфраструктура, близки обекти и др. В зависимост от търговската дейност, приоритетните фактори за наем на магазин биха могли да бъдат различни.

За малкия хранителен магазин е достатъчна площ на партерен етаж в жилищен блок, но е от решаващо значение да бъде на лицевата страна на блока, на главна улица и със собствено складово помещение. Противно на това, за големи хранителни магазини от класата на Пикадили или Била, атрактивно място за наем ще e площ в МОЛ Галерия Пловдив или МОЛ Марково Тепе. .

За магазините за облекло и аксесоари площта в квартала вече не е толкова привлекателна освен ако не се намира на важен транспортен възел с голям човеко- и авто-поток. Във всеки друг случай магазин на главната търговска улица или в стария град на Пловдив ще бъде по-добро решение. Освен това отварянето на Capital City Center, Търговски парк Пловдив, МОЛ Галерия Пловдив, както и предстоящото отваряне на МОЛ Марково Тепе, водят до спад в наемите на търговските площи в околностите, което кара търговците да заемат свободни помещения с цел разширяване на бизнеса си или релокация на вече съществуващ магазин. От друга страна водещи вериги магазини от типа на Зара, Теранова и др. логично биха предпочели да наемат магазин в шопинг мол или ритейл център предвид голямата площ, ниската наемна цена и големия поток от клиенти, концентриран на едно място. Търсенето е ориентирано главно към онези молове, които предлагат по-добра, пазарноориентирана концепция – обикновено са предвидени повече забавления и разнообразни услуги. Много важен е и имиджът на управляващата компания. Специалистите в бранша твърдят, че ключови фактори за привличане на вериги магазини от мащаба на Зара и Теранова обаче остават местоположението и професионално изготвената концепция за центъра. При наемите се търси баланс между интересите на собственика и тези на наемателите. Наемните цени в моловете зависят също и от разположението и площта, като са най-високи за т.нар. топ локации на партерното ниво. По традиция най-евтини са за местата-котви. Това са големите площи над 2 000 кв. м., в които се разполагат хипермаркетите, кината, залите за спорт. Наемните цени са близо два пъти по-ниски спрямо тези по престижните търговски улици. По данни на Colliers International (Market Overview Bulgaria Retail second half 2007), за втората половина на 2007 г. месечният наем на магазин в мол варира от 30 до 55 евро/кв. метър. Договорите в моловете са дългосрочни - сключват се за период между пет и десет години.

Шопинг центровете, както и ритейл парковете, наемните площи са подходящи за големите вериги магазини за бяла и черна техника като Техномаркет, Технополис, Зора, хипермаркетите Пикадили, Била, Кауфланд, авто шоурум и др. Откриването на нови обекти като Търговски Парк Пловдив, МОЛ Галерия Пловдив, МОЛ Марково тепе, дават възможност и за навлизане на нови европейски марки на българския пазар, с чиито собственици размера и срока за наема се уговарят обикновено още преди започване на проекта.

Къде са най-атрактивните места за наем в Пловдив днес?

- Мол Галерия Пловдив - със 127 000 кв.м обща застроена площ, чистите търговски площи са 44 000 квадрата, а общите части - 5000. . Молът ще е без кинозали, но за сметка на това ще притежава най-големия паркинг в града с 1200 места - на последните 3, от общо 6 етажа. Мол Галерия Пловдив е разположен в източната част на града, близо до район Тракия, в обособена търговска зона, на ул. "Д-р Георги Странски" №5. Достъпът до търговския център е осигурен с изход на три от главните булеварди на града – бул. “Санкт Петербург”, бул. “Освобождение” и бул. “Княгиня Мария Луиза”. Районът е с напълно изградена инфраструктура – училище, поликлиника, бензиностанции, магазини, и разполага с изключително удобен обществен транспорт до всяка точка на града.

- Търговски парк Пловдив - Характерно за този тип центрове е, че търговските обекти са разположени на открито пространство, при което се създават възможности за обособяване на по-големи магазини. Други отличителни черти са наличието на зелени площи, по-ниски разходи за построяване, по-евтина поддръжка и съответно по-ниски наемни нива. Пловдивският търговски парк се намира на бул. "Менделеев" 2Б ("Асеновградско шосе") и обединява две сгради с разгърната застроена площ от 26 400 кв.м. и паркинг за 450 автомобила. Само на 5 минути път с кола от центъра на града и в непосредствена близост до жилищния квартал Тракия.

- Mол „Марково Тепе” - Местоположението е едно от конкурентните предимства на мола. Той е в непосредствена близост до пешеходната зона в Пловдив и ще предлага удобен паркинг, разположен на четири подземни нива. Разгърнатата застроена площ ще бъде около 64 000 кв. м., от които 18 000 кв. м. търговска част и над 7 000 кв. м. офиси. Молът ще има и паркинг на четири равнища за 850 автомобила. Планират се инвестиции и в прилежащата инфраструктура, за да се улесни достъпът до мола.